Temat: Portret psa słowami malowany
Prowadzący: Katarzyna Kruk - Adamska
Cele ogólne:
- kształtowanie odpowiednich nawyków opieki nad zwierzętami,
- kształtowanie humanitarnej postawy wobec zwierząt,
- kształtowanie wrażliwości i empatii oraz odpowiedzialności.
- kształtowanie wrażliwości i empatii oraz odpowiedzialności.
Cele operacyjne:
Uczeń:
- rozwiązuje krzyżówkę,
- poznaje psa rasy nowofundland,
- dostrzega różnice między różnymi rasami psów;
- posługuje się pojęciem: opis,
- redaguje opis psa (wymienia elementy wyglądu, np. oczy, uszy, nos, pyszczek, tułów, futerko),
- redaguje opis psa (wymienia elementy wyglądu, np. oczy, uszy, nos, pyszczek, tułów, futerko),
- rozumie znaczenie wyrazów dotyczących opisywanego psa;
- układa zdania opisujące wybranego psa z uwzględnieniem planu opisu;
- stosuje przymiotniki jako określenia rzeczowników (opisujące kształt, kolor, wielkość itd.),
- stosuje w opisie wyrazy bliskoznaczne.
- stosuje w opisie wyrazy bliskoznaczne.
Cele terapeutyczne:
- skupienie uwagi na wykonywanym ćwiczeniu,
- rozwijanie pamięci, spontaniczności i wyobraźni,
- poczucie własnej wartości
Metoda: poszukująca z elementami metody problemowej, giełda pomysłów, ćwiczenia językowe.
Forma: zbiorowa, jednostkowa, praca w grupach.
Pomoce dydaktyczne: krzyżówka, karty pracy na różnym poziomie, puzzle z psami.
Tok lekcji;
Lekcję rozpoczynam od krzyżówki, której rozwiązanie wprowadza w tematykę zajęć.
( spodnie, poeta, wiosna, słonie, farby, kucyk, szampon, dom, klucz, wakacje, narty, rodzina)
Hasło: NOWOFUNDLAND
Pytam uczniów z czym kojarzy im się hasło krzyżówki. Jeśli nie wiedzą informuje ich, że jest to rasa psów.
Rozdaję uczniom puzzle i proszę o ich ułożenie. Uczniowie układają puzzle. Układanki przedstawiają psy różnych ras.
Rozmowa
- Czy znacie psy, które znajdują się na zdjęciach ( puzzlach) ?
- Jakie znasz inne rasy psów?
- Czym różnią się te psy?
Uczniowie odpowiadają na pytania, podają przykłady.
Informuję dzieci, że za chwile będą miały gościa. Będzie to pies rasy nowofundland. Opowiadam im legendę związana z tą rasą.
Ludzie opowiadają, że pewnego razu Bóg postanowił ocenić dzieło stworzenia. Spoglądając na Ziemię, na targanej sztormami wyspie Nowa Fundlandia dostrzegł małą społeczność rybaków.
Ludzie ci, surowi, przywykli do niepogody, mężnie walczyli z dziką przyrodą, kiedy zabójcze mrozy i bezlitosne przypływy zabierały swą dań, kiedy morze żądało dla siebie ofiar z ludzkiego życia. Nie bacząc na nic, uparcie walczyli o przetrwanie, tak wielkie było ich męstwo. Bóg spojrzał na nich w swym bezgranicznym miłosierdziu i ulitowawszy się zechciał wspomóc ich los. Poszukał wśród wszystkich stworzonych przez siebie istot, lecz nie znalazł żadnej, która mogłaby im pomóc. Postanowił więc stworzyć nową istotę. Wziął ciało niedźwiedzia, którego mocny kościec świetnie nadawał się do ciężkiej pracy i którego gęsta sierść może przeciwstawić się przejmującemu zimnu panującemu na wyspie. Następnie postanowił zmienić jego sylwetkę na opływowe kształty foki, dodając jednocześnie jej znakomite umiejętności pływania i szybkiego pokonywania fal. A kiedy zwrócił Swój wzrok na morze, ujrzał stado pląsających delfinów, wesoło skaczących w ślad za statkiem. Spojrzenie ich dobrodusznych oczu budziło ufność - nadto delfiny tak upodobały sobie ludzi, że często ratowały ich w morzu. Tak - oczy ich winny stać się częścią nowej istoty. Potem na skutek formowania i lepienia z rąk Twórcy wyszło potężne zwierzę z błyszczącą czarną sierścią, mocarne i dobroduszne jednocześnie. To nowe zwierzę miało cechować się wiernością i oddaniem, być prawdziwym, doświadczonym przyjacielem, aby żyć razem z człowiekiem - swym panem i być gotowym oddać za niego swe życie. Spełniło się to w tym momencie, gdy Bóg włożył w pierś nowej istoty - serce psa! Od tego dnia ludzie morza mieli obok siebie odważnego towarzysza, zawsze pełnego sił, zawsze wiernego - nowofundlanda!
Ludzie ci, surowi, przywykli do niepogody, mężnie walczyli z dziką przyrodą, kiedy zabójcze mrozy i bezlitosne przypływy zabierały swą dań, kiedy morze żądało dla siebie ofiar z ludzkiego życia. Nie bacząc na nic, uparcie walczyli o przetrwanie, tak wielkie było ich męstwo. Bóg spojrzał na nich w swym bezgranicznym miłosierdziu i ulitowawszy się zechciał wspomóc ich los. Poszukał wśród wszystkich stworzonych przez siebie istot, lecz nie znalazł żadnej, która mogłaby im pomóc. Postanowił więc stworzyć nową istotę. Wziął ciało niedźwiedzia, którego mocny kościec świetnie nadawał się do ciężkiej pracy i którego gęsta sierść może przeciwstawić się przejmującemu zimnu panującemu na wyspie. Następnie postanowił zmienić jego sylwetkę na opływowe kształty foki, dodając jednocześnie jej znakomite umiejętności pływania i szybkiego pokonywania fal. A kiedy zwrócił Swój wzrok na morze, ujrzał stado pląsających delfinów, wesoło skaczących w ślad za statkiem. Spojrzenie ich dobrodusznych oczu budziło ufność - nadto delfiny tak upodobały sobie ludzi, że często ratowały ich w morzu. Tak - oczy ich winny stać się częścią nowej istoty. Potem na skutek formowania i lepienia z rąk Twórcy wyszło potężne zwierzę z błyszczącą czarną sierścią, mocarne i dobroduszne jednocześnie. To nowe zwierzę miało cechować się wiernością i oddaniem, być prawdziwym, doświadczonym przyjacielem, aby żyć razem z człowiekiem - swym panem i być gotowym oddać za niego swe życie. Spełniło się to w tym momencie, gdy Bóg włożył w pierś nowej istoty - serce psa! Od tego dnia ludzie morza mieli obok siebie odważnego towarzysza, zawsze pełnego sił, zawsze wiernego - nowofundlanda!
Przywitanie z psem. Podanie tematu zajęć.
Próba gromadzenia słownictwa do opisu. Pies siedzi między dziećmi, które go oglądają i próbują opisać.
- wzrost i ogólna budowa: duży, masywny
- sierść: czarna, biały krawat i końcówka ogonka, puszysta, delikatna, miła, gęsta, miękka
- głowa: duża, okrągła, wydłużona
- nos: duży, czarny
- uszy: stosunkowo małe, trójkątne, o zaokrąglonych końcach, osadzonych daleko w tyle głowy
- oczy: stosunkowo małe, umiarkowanie głęboko lecz szeroko osadzone; ciemnobrązowe
- nogi ( łapy): mocne, dość długie, szerokie, błony między palcami
- ogon: długi, puszysty
8.Ustalenie planu opisu.
- Aby opisać psa, potrzebny nam będzie plan opisu.
Nauczyciel przypina na tablicy PLAN OPISU PSA
Nauczyciel przypina na tablicy PLAN OPISU PSA
- Przedmiot opisu
- Rasa
- Wygląd zewnętrzny:
- wzrost i ogólna budowa
- sierść
- głowa
- nos
- uszy
- oczy
- nogi
- ogon
- Cechy charakteru
- Ocena - Za co go lubię lub nie lubię?
9. Redagowanie opisu wybranego psa- praca grupowa zróżnicowana (zał. Nr 1)
v I poziom (łatwy)- układanie zdań opisujących psa z rozsypanki zdaniowej zgodnie z planem opisu
v II poziom (trudniejszy)- uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami
v III poziom (średnio trudny)- kończenie odpowiedzi na postawione pytania- opisywanie psa
v IV poziom (trudny)- samodzielne układanie opisu psa korzystając z pytań pomocniczych.
10. Odczytanie opisów z każdego poziomu. Ustna pochwała grup. Prezentacja opisów na tablicy. Pies siedzi przy grupie, która go opisuje. Po przeczytaniu opisu pies dziękuje, podaje łapę.
11. Dokończ zdanie: Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się...
12.Pożegnanie
Załącznik nr 1
Poziom I – Rozsypanka zdaniowa
Opisujemy psa Alaskę.
Ten pies to nowofundland.
Jest to duży, masywny pies.
Ma mięciutką czarną sierść, z białym krawatem i końcówką ogonka.
Jego głowa jest duża, a uszy małe lekko opadające.
Nogi ma długie i mocne.
Ogon jest długi z białą końcówką.
Lubimy Alaskę , bo jest mądra.
Załącznik nr 1
Opisujemy psa Alaskę.
Ten pies to nowofundland.
Jest to duży, masywny pies.
Ma mięciutką czarną sierść, z białym krawatem i końcówką ogonka.
Jego głowa jest duża, a uszy małe lekko opadające.
Nogi ma długie i mocne.
Ogon jest długi z białą końcówką.
Lubimy Alaskę , bo jest mądra.
Załącznik nr 1
Poziom II – Uzupełnianie luk w zdaniach podanymi wyrazami
Oto pies Alaska.
Jest to ......................... . ( Jaka rasa? )
Alaska to ............................... pies. ( Jakiego wzrostu? )
Ma ................... sierść, koloru .......................... . ( Jaką? ) ( Jakiego?)
Jego głowa jest ........................, a uszy ................ . ( Jaka? ) ( Jakie? )
Ten pies ma .................. nogi. ( Jakie? )
Ogon Alaski jest ................. i .................. . (Jaki? ) (Jaki? )
Opisujemy tego psa, ponieważ jest ........................ ( cecha charakteru ) i .................. . ( cecha charakteru )
Lubimy Alaskę, bo jest również ...................... .( cecha charakteru)
Wyrazy pomocnicze:
nowofundland, duży, czarną, mięciutką, duża, dość małe, masyw, dość długie, czarny i biały, mądry, zabawny, ładna.
Załącznik nr 1
Oto pies Alaska.
Jest to ......................... . ( Jaka rasa? )
Alaska to ............................... pies. ( Jakiego wzrostu? )
Ma ................... sierść, koloru .......................... . ( Jaką? ) ( Jakiego?)
Jego głowa jest ........................, a uszy ................ . ( Jaka? ) ( Jakie? )
Ten pies ma .................. nogi. ( Jakie? )
Ogon Alaski jest ................. i .................. . (Jaki? ) (Jaki? )
Opisujemy tego psa, ponieważ jest ........................ ( cecha charakteru ) i .................. . ( cecha charakteru )
Lubimy Alaskę, bo jest również ...................... .( cecha charakteru)
Wyrazy pomocnicze:
nowofundland, duży, czarną, mięciutką, duża, dość małe, masyw, dość długie, czarny i biały, mądry, zabawny, ładna.
Załącznik nr 1
Poziom III – Kończenie odpowiedzi na postawione pytanie
Opis psa Alaski.
Opis psa Alaski.
- Jak się nazywa ten pies?
Ten .................................................................. - Jakiej jest rasy?
Jest ....................................... - Jakiego jest wzrostu?
Jest ......................................... - Co wiesz o jego sierści?
Jego sierść ............................................................... - Jaką ma głowę i uszy?
Ma ........................................................................ - Jakie ma nogi?
Jego nogi są ......................................................... - Jaki jest jego ogon?
Ogon ...................................................................... - Czy lubisz tego psa, dlaczego?
............................., bo....................... .
Załącznik nr 1
Poziom IV – Układanie opisu psa korzystając z pytań pomocniczych
Opiszcie psa korzystając z podanych pytań. Odpowiadajcie całym zdaniem!
Opiszcie psa korzystając z podanych pytań. Odpowiadajcie całym zdaniem!
- Jakiego psa opisujecie?
- Czy jest rasowy? Jeśli tak, podajcie jego rasę.
- Jakiego jest wzrostu?
- Jakiego koloru ma sierść?
- Jaka jest jego głowa i uszy?
- Jakie są jego nogi?
- Jaki ma ogon?
- Jakie cechy posiada?
- Za co go lubimy lub nie lubimy?