czwartek, 15 marca 2012

 Pomysły na zajęcia

JAKI TO WYRAZ?
      Na środku sali stawiamy wielkie pudło. Wrzucamy do niego rekwizyty – rzeczy pieska: Podajemy sylaby wyrazów od końca, prosząc, by dzieci odgadły, o jaki wyraz chodzi.
ka-secz-mi           mi - secz - ka
ża-bro-o               o - bro - ża
niec-ga-ka           ka - ga - niec
ka-łecz-pi            pi - łecz - ka
ki-ły-ko-sma       sma - ko - ły - ki
ka-czat-kol         kol - czat - ka
ka-baw-za           za - baw - ka
itp.
Dziecko, które odgadnie wyraz, dostaje od prowadzącego dany rekwizyt. Wygrywa dziecko, które zgromadzi przed sobą najwięcej rekwizytów. Można podyskutować o tym do kogo należą owe przedmioty i do czego służą. Fajna zabawa poprzedzająca wizytę pieska; może być zapowiedzią owej wizyty.


HISTORIA DŁUGA JAK IMIĘ PSA
-pionowo piszemy imię psa i układamy dowolną historyjkę, której kolejne zdania zaczynają się od kolejnych liter imienia:
Aleksander był mądrym władcą
Ludzie uwielbiali swojego króla
Ale pewnego dnia zazdrosny
Skrzat Zgredek postanowił pozbawić Aleksandra władzy
Ktoś jednak doniósł o tym królowi,
A stary skrzat został ukarany. 

TWORZYMY WYRAZY
Zapisujemy na tablicy zdanie ,,Pies przyjacielem człowieka”. Zadaniem uczniów jest ułożenie 20 wyrazów z liter zawartych w zdaniu. Uczeń który wykona zadanie krzyczy ,,Koniec” i wygrywa.


      UZUPEŁNIJ PIESKA
     Nauczyciel umieszcza na tablicy np. 7 piesków. Na każdym z nich jest zapisana rasa jednego psa. Pieski umieszczone zostają w taki sposób, że uczniowie nie widzą, jaka rasa jest zapisana pod spodem. Uczestnicy zabawy zostają podzieleni na grupy. Przedstawiciel każdej grupy wybiera jednego pieska. Kiedy wszystkie grupy znają już rasę psa rozpoczyna się wyścig. Zadaniem grup jest w określonym czasie, np. 5 minut, napisanie jak największej ilości słów ( można utrudnić i np. tylko rzeczowników) rozpoczynających się pierwszą literą nazwy rasy, a kończących się ostatnią literą, nie musi się zgadzać liczba liter.
ŁAJKA – łajba, łata, itp.
AKITA – Agata, Agnieszka, itp.
TOSA – Tosia, Tamara, itp.
JAMNIK – jedynak, jednak, jak itp.
SPANIEL – sopel, szpachel, szpadel, sól, itp.
NOWOFUNDLANDY – narty, nosy, itp.
OWCZARKI – okruszki, omyłki, itp.
MALAMUTY – mamuty, marudy, itp.
BERNARDYN – Bogdan, bidon, itp.
MALTAŃCZYK – murzynek, mamisynek, Marokańczyk, mrok, mak itp.
MOPS – mentos, mors, molos, itp.


      ORTOGRAFIA NA SMYCZY
Przygotowane do ćwiczeń wyrazy zapisujemy pionowo.
p.  
D
R
U
H
Następnie wycinamy podłużne paski na których zapisane są pojedyncze literki i sklejamy je w ruloniki ( na każdym ruloniku jest jedna literka). Należy zrobić o kilka ruloników więcej ( pojedynczych liter) oraz zwrócić uwagę na to, by dołożyć takie znaki, których użycie może spowodować błąd ortograficzny ( np. jeśli w wyrazach jest u – dorzucamy ó, jeśli rz – ż, itd.) . Posklejane ruloniki wrzucamy do kolorowego pudełka.
Prosimy uczniów, by chwycili swoje pieski za smycz – i tłumaczymy, że będą na niej układali wyrazy. Nauczyciel dyktuje np. wyraz druh a uczniowie, wybierając z pudełka pojedyncze litery, nawlekają je na smycz. Itd.
* W ten sam sposób uczniowie mogą wybierać z pudełka np. tylko spółgłoski, czy samogłoski. Można również układać wyrazy z sylab ( wtedy na rulonikach zapisujemy sylaby).


    RYSUNEK
     
Prowadzący zabawę opisuje jej uczestnikom przedstawiony rysunek, który składa się z figur geometrycznych. Opisując wszystkie po kolei, zwraca szczególną uwagę na ich położenie względem siebie. Uczestnicy starają się odtworzyć rysunek. Nie wolno im zadawać żadnych pytań, rysowanie powinno się odbywać zgodnie z podawaną przez prowadzącego instrukcją.
Następnie porównujemy rysunki z ich pierwowzorami.