wtorek, 13 marca 2012

Dogoterapia w mojej szkole

Dogoterapia w naszej szkole prowadzona jest od listopada 2007 roku. Po ustaleniu z dyrektorem możliwość realizacji tej formy terapii, uzyskaniu zgody i akceptacji ze strony rodziców pies został wprowadzony za zajęcia socjoterapii. Dzieci żywo i radośnie zareagowały na wejście psa do sali. W grupie, nie było ani jednej osoby, która bała się psa, ułatwiło to znacznie pracę. Podstawowym celem pierwszego spotkania było uświadomienie dzieciom obecności psa, wywołanie zainteresowania zwierzęciem, przełamanie strachu lub obaw przed dotknięciem go oraz zapoznanie psa z nowym miejscem, osobami i sytuacją.
W trakcie kolejnych zajęć dzieci nauczyły się bawić i ćwiczyć ze zwierzęciem, karmić go, nauczyły się też dostrzegać potrzeby psa, traktować go jak równorzędną istotę, nawiązały z nim silny kontakt emocjonalny.
Dzieci nadpobudliwe wyciszały się, lękliwe nabierały odwagi i tuliły psa jak najlepszego przyjaciela.
Obecność czworonoga na zajęciach była duża motywacją do zmiany negatywnych zachowań niektórych uczniów, a zabawa z pieskiem wnosiła dużo pozytywnych emocji, dawała dzieciom dużo radości i uśmiechu. Czworonożny przyjaciel pomagał dzieciom:
- tworzyć pozytywne relacje nacechowane życzliwością i zaufaniem, budujące poczucie bezpieczeństwa,
- rozwijać umiejętność rozpoznawania i wyrażania uczuć przez dzieci oraz panowania nad nimi,
- stworzyć sytuacje sprzyjające poznawaniu i rozumieniu potrzeb własnych i drugiego człowieka,
- dostrzegać i akceptować własne sukcesy,
- nabywać umiejętność współpracy grupowej w planowaniu i działaniu.
Dzięki urozmaiconym metodom i formom pracy nasi podopieczni bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach na których gościł pies, sami dopytywali się, kiedy odbędą się następne zajęcia podczas których odwiedzi ich Alaska.
Przez te wszystkie lata w szkole realizowany jest program „ Bezpieczny Pies ”. Są to lekcje wychowawcze z udziałem psa terapeuty, podczas których dzieci uczą się jak odczytać ,, psią mowę ”. Wiedza ta jest im potrzebna po to, by uniknąć niepotrzebnych i bolesnych doświadczeń. W czasie zajęć uczniowie poznają historię powstania psa domowego, uczą się odpowiednich kontaktów z nieznajomymi psami oraz przyjmowania prawidłowych postaw wobec psów groźnych, które mogą napotkać na swej drodze.
Celem lekcji jest również budzenie zainteresowania właściwą opieką i pielęgnacją zwierzęcia. Na zajęciach uczniowie otrzymują komiks, który pozwala im utrwalić zdobytą wiedzę.
Poza tym w szkole odbywają się zajęcia dogoterapii. Od marca 2011 roku w ramach projektu EFS Głogowska Akademia Marzeń prowadzone są zajęcia Poczytaj mi piesku –dogoterapia we wspomaganiu nauki czytania. W czasie tych zajęć uczniowie zdobywają umiejętności wyciszania się w czasie bezpośredniego kontaktu z psem, usprawniają techniki czytania, wzbogacają zasób słownictwa czynnego i biernego oraz kształcą umiejętność odszukania określonych informacji i odpowiedzi na określone pytania w tekście. Uczniowie łączą zabawę z psem z nauką. Pies jest dla nich motywatorem do pracy, dzieci są spokojne i nabierają pewności siebie.